søndag den 26. august 2012

Det var ikke noget kønt syn .  
Den anden dag stormede det en del her hos os på bakken hvor vi bor, og da jeg først på aftenen skulle ud for at vande, blev jeg mødt af mine to store krukker med klokkeranker som var blæst omkuld. Som om det ikke var nok, lå mine to fuchsia som står på den anden side af huset også ned af havegangen.
De to Fuchsia fik jeg hurtig på højkant igen og jeg kunne heldigvis konstatere, at det kun var mindre grene der var brækket af, og krukkerne havde også klaret faldet.
Jeg var alene hjemme, så jeg måtte lade de store klokkeranker ligge, ind til min mand kunne rejse dem op næste morgen. Jeg gik godt nok nogle gange rundt om dem den aften for at se, hvordan planter og krukkerne havde det – men heldigvis kunne det konstateres, at de også havde holdt til mosten.

Jeg må se at finde en der kan lave sådan nogle ”jernkroge” der kan fastgøres i krukkekanten og som et spyd stikkes ned langs siden på krukken og ned i underlaget omkring krukken således, at krukken ikke vælter for et godt ord. 
Måske der er nogle af jer andre her i blogland der har erfaring med sådan nogle, og måske også ved hvor man kan købe dem ?


Hvor bliver man ked af det når planter man har gået og passet og plejet flyder rundt i haven, men jeg kunne nu samtidig ikke lade være med at tænke på, at jeg de sidste to vintre har været så sur på de to fuchsia, at jeg har været ved at smide dem ud. Jeg har haft store problemer med at holde lusene væk fra dem om vinteren og pludselig er lusene videre i andre planter, så jeg synes det er rigtig svært at styre ! Men nu hvor det er sommer og sol og de er vokset til kan jeg jo selvfølgelig på ingen måde få mig selv til at smide mine fuchsia ud - og så står jeg der, og bliver helt nervøs, fordi blæsten har væltet dem omkuld ;.)

Så står de op på deres plads igen

Da jeg var nede for at redde klokkerankerne fik jeg lige set, at den hvide engletrompet faktisk har en del blomster i øjeblikket, så den får i også lige et glimt af. Den runde krukke under engletrompeten kunne jeg simpelthen ikke stå for i foråret da jeg så den på planteskolen, så den måtte med hjem og har stået der hvor den står lige siden. Nu er planten som fulgte med krukken begyndt at blomstre, så det er da rigtig sjovt.


Pludselig så jeg, at Huldine er gået i blomst – så hende får i også lige med.

Det er efterhånden længe siden jeg har lagt indlæg ind her på bloggen og jeg ved godt jeg har lovet, at de næste indlæg skulle være fra haver vi besøgte i Italien og fra Floriaden i Holland – de kommer !
 Jeg har gennem længere tid fået det dårligere og dårligere og har derfor hverken haft kræfter til at være i haven eller på bloggen. Jeg er endelig blevet diagnosticeret, og det viser sig, at det er cøliaki jeg har, hvilket betyder, at jeg ikke kan tåle gluten. Nu hvor jeg får ”den rigtige kost” håber jeg meget på, at jeg snart vil få kræfterne tilbage, så jeg kan komme oven på igen og også komme ud og nyde min have (den ”trænger” til det, og det gør jeg også).

24 kommentarer:

  1. Hold da op for en masse ting der flyver omkring ørerne på dig... GODT du har fået navn på din sygdom, så kan det kun gå fremad.
    Hvad angår jerndimsen til krukkerne kender jeg den ikke, men smart lyder det. Måske den bare skal opfindes?? Superflotte klokkeranker du har, kan godt forstå din frustration over deres himmelflugt. Dine tanker omkring fuchsiaen måtte jeg smile over, og kun fordi jeg skal holde mig selv kraftigt i ørerne for ikke at have for meget at passe indendøre om vinteren. Har simpelthen ikke pladsen og bliver også frustreret når der går skidt og kanel i herlighederne. Så er det jo dejligt når det trods alt stortrives om sommeren :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gælder om at blive inde døre - men nu håber jeg jo snart på at komme ud !
      Ja jeg smilede også til mig selv da jeg stod der, det er bare så komisk, men man har som bekendt hen holdning til man tager en ny.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  2. Glemte lige at kommenterer på din runde krukke... den er da genial i al sin enkelhed med de små kugler der løber ned af den, - meget flot! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også selv den er fin, og har ikke set andre hverken før eller siden.

      Slet
  3. Godaften Anita.Dejligt at høre fra dig igen,og godt at de har fundet ud hvad der var galt med dig.Ærgeligt at din krukker sådan flyver om ørerne på dig.Har lige lavet et indlæg fra en superdag hos Signe.Ærgeligt at du ikke kunne være med.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg håber jeg er på stikkerne næste gang der bliver inviteret til blogkaffe - så skal jeg nok være der.
      God dag.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  4. Øv for pokker da. Både til de væltede planter og for diagnosen ! Så er det godt at have en mand og ja en kostplan når det nu ikke kan være anderledes...
    Jeg kender desværre ikke til de pinde/spyd du taler om, men mon en bunke store sten i bunden af krukken ikke også kan klare jobbet ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er da genial - hvorfor er jeg ikke selv kommet i tanke om det. I stedet for alle de leganødder der er i bunden af de store krukker, kunne jeg jo komme strandsten/pigsten i. DET GØR JEG, det ser da også meget pænere ud.
      Tak for tippet.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  5. Rigtig god bedring. Jeg håber du snart får kræfterne tilbage.
    Træls når ens krukker vælter. Det prøvede vi sidste år med vore engletrompeter.
    Vær glad for at krukkerne ikke gik i stykker.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det.
      Jeg kan love dig jeg er glad for, at de ikke er gået i stykker.
      God dag også til dig.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  6. Hvor er det godt, at du har fået at vide, hvad der er galt - cøliaki - og nu håber jeg, du hurtigt får bedre med en diæt uden gluten. Rigtig god bedring! Din Huldine er noget af det yndigste, jeg længe har set.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha', jeg kan allerede begynde at mærke bedring, så det er rigtig dejligt.
      Ja er hun ikke fin Huldine.
      God dag.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  7. Hej Anita
    Hvor er det godt du fik afklaring om helbredet og straks kom i gang med kostomlægning, så du kan blive tip top igen.
    Hold da fest,, de er også store og flotte de Klokkeranker! Der var nemlig en slem blæst og mine pæonvalmuer væltede også og må nu støttes af pind. Jeg tror også, du skal opfinde din fine ide til krukkerne :-)
    Det er flot så højt din have ligger i forhold til søen; jeg forbinder ikke området hvor du bor med bakker, kun helt nede mod søen.
    Kuglen er sjov og skøn og Huldine helt bedårende .
    Rigtig god bedring :-)
    Kh
    Rose

    SvarSlet
  8. Mange tak Rose - ja nu kan/skal det kun gå fremad.
    Måske jeg skulle få sat sådan nogle spyd i produktion, men jeg synes faktisk Karinas ide med sten i bunden er genial, så den skal prøves, hvilket jeg vil gøre til næste år, i hvert fald i krukkerne med klokkerankerne. Fuchsiaerne er blevet for store til de krukker de står i, så det er selvfølgelig meget af forklaringen, jeg vil købe nogle større til dem og plante om, så må vi se om det også kan løse det problem.
    God dag.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
  9. Rigtig smukke Klokkeranker og også krukkerne de er plantet i. Jeg bor selv meget storm-omsust og kender derfor godt dit problem. Jeg har tænkt på dit spyd, men da mine krukker står på en anlagt terrasse, er det ikke det nemmeste. Jeg har stormsikret min Montana Rubens i krukke ved at binde espalieret fast til et andet espalie der er sat i jorden. Mine svigerforældre har sat barduner i deres krukker. Det virker!
    Den med stenene er en god ide, men den vind vi har her, er stærkere end et par sten kan klare, så den dur ikke hos os.
    Mit kendskab til Cøliaki siger mig, at du bliver helt rask igen med den rette kost! Held og lykke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Skipper
      Ja, jeg er også selv meget glad for præcis de krukker, og efter at den planteskole hvor jeg har købt dem er lukket har jeg ikke set dem andre steder. Jeg har dog læst i en af hr. Dalbys bøger, at man kan få dem i Gl. Aabyhøj i Århus, det er dog lidt langt fra hvor jeg bor (men det ville kunne lade sig gøre)! Vi besøgte i øvrigt fabrikken i Toscana for tre år siden, det var helt fantastisk at se hvordan de står pr håndkraft og trykker leret fast i formene.
      Jeg prøver nu i første omgang med stenene, for krukkerne er store, og jeg vil kunne fylde dem 1/3 op med sten, det er ikke helt så lige til med de to Fuchsia.
      Cøliaki er en kronisk/livslang sygdom som udelukkende behandles via kosten, så med glutenfri kost regner jeg helt sikkert med, at jeg kan blive "helt" rask - vel at mærke glutenfri kost resten af livet !
      God dag
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  10. Øv med blæsten! Det var da nogle vildt imponerende store klokkeranker, du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Staudefeen
      Jeg havde klokkeranker for første gang sidste år og der havde jeg dem i de samme kummer hvor de blev lige så store som de er i år, så derfor gentog jeg "succesen" og det lykkedes, men de bliver også gødet godt !
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  11. Kære Anita
    Jeg håber du har fået det bedre. Kender en der også har Cøliaki og han har det ikke nemt. Kan forstå at der er hvede i rigtig mange ting. Men nu ved du i det mindste hvad du skal styre uden om. Der er måske nogle blogs med andres erfaringer du kan have glæde af? Jeg håber i hvert fald at du må få det bedre i en fart. Den italienske have er vidunderlig, og også en drøm for mig at se en dag. Tænk om den gik i opfyldelse!
    Læg endelig flere billeder ud hvis du har, jeg er dødnysgerrig. :)

    knus til dig
    fra Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva
      Du skal lige vide at min Evigglade drejeblomst har det fint og blomstre - tak for den, den er bare så fin.
      Du har ret, når man har diagnosen ved man hvor der skal sættes ind og det er guld værd, for ellers er det umuligt. Jeg læser varedeklarationer som om jeg blev betalt for det, hvem skulle havde troet der var gluten i pesto, soya, seenep, lakrids, chokolade o.s.v. jeg havde i hevert fald ikke ! Men jeg bliver klogere dag for dag og jeg får det også bedre, selv om jeg helt klart havde troet, det gik noget hurtigere.
      Jeg kan kun anbefale dig at besøge Villa del Balbianello, og også nogle af de andre åbne haver der er ved Comosøen - nogle af dem vil jeg komme tilbage til i senere indlæg.
      Jeg skal nok få lagt 2. del på - snart !.
      God dag.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  12. Ærgerligt med dine krukker, godt de ikke blev ødelagt.
    Jeg håber, du snart får det bedre nu du får den rigtige kost.
    God bedring

    SvarSlet
  13. Hvor er det godt at du har fået en diagnose, så du har noget at forholde dig til og jeg ønsker dig rigtig god bedring.
    Hvor ser der dejligt ud omkring dine potter - det er jo en middelhavs krukkehave du har:) Jeg forstår godt at du ikke har smidt de pragtfulde Fuchsiaer ud på trods af lusene om vinteren.
    Jeg vil tro at du selv kan lave krukkeholdere af armeringsstål.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du ha'.
      I haven omkring drivhuset prøver jeg at skabe middelhavsstemning - så jeg lapper det i mig når du skriver, at det er den stemning du oplever !
      Mht de to fuchsia er jeg blevet anbefalet, at klippe dem ind samt "raspe" alle blade og blomster af samt sprøjte dem med sæbevand inden jeg tager dem ind, det vil jeg forsøge i år.
      Hvordan tænker du at jeg selv kan lave disse krukkeholdere ?
      God aften
      Have hilsen
      Anita

      Slet