onsdag den 20. maj 2015


Sikke en fest vi har haft!

Jeg havde på ingen måde ventet så meget af den dobbelte hvide tulipan Exotic Emperior, men hvor har den dog været fantastisk, jeg kan slet ikke rose dem nok.
 
 

De sidste står stadig og blomstrer og det har de gjort i ca. 3 uger nu – hold da op jeg havde egentlig kun køb dem som supplement til mine Concerto, Purissima og Spring Green, for jeg kendte dem ikke men ”faldt” tilfældigt over dem, og da jeg synes prisen var rimelig og de så fine ud på billedet, købte jeg en del poser - heldigvis.
 
 

Jeg aner faktisk ikke om det er en ny tulipan på markedet for den er som sagt helt ny for mig, men jeg skal da godt nok også ud og se efter flere løg til efteråret for den er da bare helt vidunderlig. Selv om hovederne er store (meget store) og det både har regnet og blæst har de holdt stand, og jeg synes virkelig man kan tale om at den stille og rolig takker af i yndefuldt forfald – den har virkelig været fantastisk.
 
 
 
 

I mandags var jeg på planteskolen for at købe en rosenmandel til min mand, vi havde bryllupsdag og da vi i sin tid blev gift fik vi i bryllupsgave det flotteste eksemplar af rosenmandel, så jeg synes det var oplagt at købe en magen til. Den vi fik i bryllupsgave fik desværre den svampesygdom som har taget livet af rigtig mange rosenmandler, og jeg synes derfor det var på tide at få et nyt lille træ. Det viste sig at planteskolen havde sendt hele leveringen af rosenmandel retur, da alle de indkøbte planter også havde fået svamp og var begyndte at visne fra toppen. Gartneren frarådede mig på det kraftigste at købe en rosenmandel, også selv om jeg måske ville kunne finde den et andet sted, for der går åbenbart stadig svamp i dem.
 
 


Derfor måtte jeg jo så finde på noget andet og faldt for endnu en ting jeg ikke kendte, nemlig en Hybrid pære –Chaenomeles speciosa ”Yukigoten”. Den er hvid og jo altså så ikke lyserød som rosenmandlen, men blomsterne ligner også små roser, og jeg kunne lige se for mig, at det ville være så fint at plante træet i det hvide bed sammen med alle de hvide tulipaner. Træet er en podet kvæde som senere vil få spiselige frugter, jeg synes det er et rigtig rigtig fin træ men bedøm selv, for jeg tog lige nogle billeder af det selv om det ikke er kommet i jorden endnu.
 

Vores drivhus er et Pavillion Danmark drivhus og da vi købte det for snart 5 år siden købte vi også gardiner til, og de trængte godt nok til en udskiftning nu, men jeg synes dem fra Pavillion Danmark var forholdsvis dyre, så jeg gik selv i gang med at sy de nye som vi lige har hængt op, og jeg er da faktisk helt godt tilfreds med resultatet, og jeg er specielt glad for at de er helt hvide, for de gamle var mere gullige hvilket ikke passede så godt til den hvide væg - nu giver det også et helt andet farvespil/lys der inde.

21 kommentarer:

  1. Sjovt nok har vi lige smidt vores rosenmandel ud, den har visnet ned efter blomstring hvert år, men i år kom den ikke rigtigt igen, så vi købte en syren Beauty of Moscow og satte der i stedet. Jeres erstatning kvæden er vældig fin, den kan jeg godt forstå, at du faldt for. Sammen med de fine hvide tulipaner er den garanteret flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad der er lige så sjovt er, at jeg netop også har købt en Beauty of Moscow - Lisbeth fra Countryliv viste den for et par år siden, og nu kunne jeg altså ikke vente længere med at få et eksemplar i min have ;0)
      Jeg er spændt på at se frugterne på kvæden de skulle være lidt mere aflange end normalt men ikke rigtig pæreformede.
      God aften til dig.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  2. Hej Anita,
    Smukt træ du har købt. det er en skam med Rosenmandelen. Flotte gardiner - det ser prof ud. Dejlige billeder

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det træ kunne jeg altså ikke stå for - jeg var forbi "vores planteskole" i mandags - de havde som du jo nok ved 20% på alt i hele planteskolen, det måtte jeg altså bare benytte mig af.
      God aften.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  3. Hej Anita.Dejligt at du er på igen.........................og skønne tulipaner du viser.
    Du skal næsten se mit bed med alle de skønne tulipaner..
    Og sjovt at du også skriver om rosenmandeltræ.Mit havde det også dårligt forrige år.................og min planteskole anbefalede at klippe alle grenene halt ned...............og det hjalp.Viser det vist i mit forrige indlæg.
    Men godt at du fandt en andet smukt lille træ.
    Må jeg spørge hvilket slags stof du har brugt i dit drivhus.................for jeg vil da også gerne prøve at sy sådan noget
    Ses vi i Kolding i år?
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er også helt dejligt at være i blogland igen, nu må jeg "holde fast" selv om min have kalder voldsomt på mig !!!
      Vi har talt om at tage til Kolding, men vi er inviteret i sommerhus hos nogle venner på Møn den weekend, så måske det bliver for presset - vi har ikke taget endelig stilling kan du godt høre, men jeg vil rigtig gerne der over.
      God aften.
      Anita

      Slet
  4. Hvor er de smukke de tulipaner :0)
    - og sikke et fint træ, det er jeg sikker på I nok skal blive glade for.. Er faktisk selv på udkik efter et hvidt træ til min hvide del i haven - måske skulle jeg overveje sådan et..
    God dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er allerede rigtig glad for den nyerhvervede Yukigoten - dejligt jeg stødte på den nu jeg ikke kunne få rosenmandelen, for jeg synes det var en god erstatning når det nu ikke kunne være anderledes.
      God aften.
      Anita

      Slet
  5. Hej Anita, sikke dejlige billeder og hvor er det smukke tulipaner - jeg kan godt forstå, du er vild med dem - og din Chaenomeles speciosa ”Yukigoten” er fantastisk. Jeg må jagt på en planteskole. Vi har nemlig fået god plads, efter at nogle træer er blevet fældet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame
      Dejligt med besøg af dig her på min blog, selv om jeg ikke har været så meget på har jeg jo erfaret at du havde lukket af for kommentarer på din blog, hvilket jeg var rigtig ærgerlig over, men nu ser jeg til min glæde, at du har fortrudt og har åbnet op igen.
      Ja er min "Yukigoten" ikke fantastisk, og planteskolen havde flere fine eksemplarer, så hvis du får problemer med at finde den må du vende tilbage.
      God aften.
      Anita

      Slet
  6. Det er altid godt at få en god anbefaling af tulipansorter og den er da også utrolig smuk. Yokigoten er usædvanlig og virkelig yndig. Flot du selv kan sy de hvide gardiner, det ser rigtig godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Det er længe siden, velkommen her på min blog. Jeg har ikke været så stabil her men jeg har da fornemmelsen af, at du har holdt en længere pause, dejligt du er på igen.
      Det er ikke helt så flot arbejde jeg har begået med de gardiner som det ser ud, jeg købte nogle af de der billige gardiner som er syet og klippede dem til så de passede i længden, hvorefter der blev syet et gardinbånd på i den tilrettede ende - og wupti så var der et gardin som kunne hægtes fast i begge ender - dem skulle der dog bruges 8 af så det tog alligevel "lidt" tid.
      God aften.
      Anita

      Slet
  7. Hej Anita, hyggeligt at se dig her igen. Tillykke med Yukigoten - det er da en værdig efterfølger til mandeltræet, smukt i hvert fald og det er tanken bag træerne bestemt også.
    Jeg har også sat Exotic Emperor i år, og de blomstrer meget fint her. Måske ses vi i Kolding... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for den velkomst :0) og i lige måde her på min blog.
      Ja jeg er selv meget glad for efterfølgeren til Rosenmandelen, Yukigoten er bare så fin synes jeg.
      Jeg vil rigtig gerne til Kolding men jeg tror det bliver for meget at køre der over, da vi af nogle venner er inviteret i sommerhus på Møn i den weekend - har dog ikke taget endelig beslutning.
      God aften.
      Anita

      Slet
  8. Det lyder som en god erstatning for en rosenmandel:-) Sådan et træ kunne jeg også tænke mig, så det kommer på ønskesedlen. Tulipanen vil jeg også notere. Jeg holder mig mest til de almindelige enkle tulipaner som kommer igen år efter år, men indimellem er det godt at få lidt nye sorter ind imellem.
    Det blev fine gardiner du lavede :) Jeg har købt nogle fa i IKEA og tilpasset til mit drivhus (som også er Pavillon Danmark) Jeg synes også at de skal være hvide frem for ubleget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det tror jeg også, den kommer blot til at stå et andet sted end det egentlig var tanken.
      Som sagt kan jeg kun anbefale denne tulipan Exotic Emperior og der er faktisk stadig nogle af dem der står lidt skyggefuldt der blomstrer.
      Jeg har gjort præcis det samme med gardinerne som du beskriver :0) vores var ikke engang ubleget, de var mere gule, så det var rigtig øv.
      Vi ses på lørdag hos dig når du holder åben have - jeg er SÅ klar.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  9. Gillar också Exotic Emperior den håller sig fin hela tiden och blommar länge.
    Den där Hybrid pære –Chaenomeles speciosa ”Yukigoten” verkar intressant ser mycket fin ut.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er præcis hvad den gør, og jeg har faktisk stadig nogle af dem der står lidt skyggefuldt som blomstrer. Ja det er dejligt at finde noget man faktisk ikke kender og havde regnet med skulle med hjem, men som man så bliver rigtig glad for.
      God aften.
      Anita

      Slet
  10. Hei Anita, den hvite tulipanen var virkelig fin, pæretreet var nydelig i bedet ditt, så fine blomster det har.. Det skal jeg se etter her i Norge. Ønsker deg fine hagedager, håper været er bedre hos dere, her er det kaldt..
    Mange hilsner fra Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den hvide tulipan er virkelig fantastisk. Jeg håber du får held med at finde ”Yukigoten” i Norge, men mon ikke det lykkes for dig. Det er også koldt her og vi har haft meget blæst og regn i dag, men heldigvis også opklaring og lidt sol.
      Jeg har besøgt to fantastiske åbne haver i dag men havde glemt kameraet som jeg ellers havde sat frem øv øv øv.
      God aften.
      Anita

      Slet
  11. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvarSlet