søndag den 31. maj 2015


Vores duetræ har aldrig været smukkere – jeg besøgte to haver under weekendens havefestival.

Der har aldrig været så mange blomster på vores duetræ, som der er i år, og vi nyder det virkelig i disse dage hvor det står i blomst, for specielt om aftenen når solen skinner skråt ind i blomsterne som hænger og flagre i vinden, ser det helt fantastisk ud.
 
 
 
 


 
 
I går under denne weekends havefestival besøgte jeg to meget forskellige og på hver sin måde helt fantastiske haver, men jeg havde desværre glemte kameraet, hvilket er møg irriterende for jeg havde selvfølgelig regnet med at tage nogle fine billeder på min tur, men sådan blev det så altså ikke, så derfor har jeg lånt et par billeder af Jette fra bloggen Mit lille gods, hvor der kan ses mange flere billeder fra besøgene.
Først besøgte jeg Lisbeths Engelskinspirerede have, som virkelig har meget at byde på, med bl.a. det fineste spejlbassin, pavillion og orangeri –Lisbeth er som de fleste ved også haveblogger og hun har bloggen Contryliv. Lisbet var en af de første bloggere jeg i sin tid mødte IRL, så derfor var det rigtig dejligt at besøge Lisbeth og opleve hendes have i virkeligheden, og jeg kan kun sige at jeg ikke blev skuffet, for Lisbeth har forstået at etablerer så mange fine detaljer i haven, både mht plantesammensætning og indretning at man bare må gå på opdagelse.
 

 
Hos Lisbeth var der også en del andre bloggere, der havde fundet vej, så jeg fik hilst på både Gro og Nette, men også Jette fra Mit Lille Gods, som jeg efterfølgende fulgtes med ud til Peter Wibroes kæmpe have på 5.700 m2, der byder på barokhave, renæssancehave og en arabisk have.
Jeg var så heldig at få Peter Wibroes bog Havekunst og tanketidsler i julegave, så derfor var det ekstra sjovt og utrolig spændende selv at gå en rundtur og opleve denne kæmpe og fantastiske have, med alle de formklippede træer og buske.
 
Madame har også lavet et indlæg fra Lisbeths have, så derfor linker jeg også til Madames indlæg på hendes blog, hvor der også er mulighed for at se flere billeder fra Lisbeths have.

18 kommentarer:

  1. Hvor er dit Duetræ helt fantastisk smukt! Hvor gammelt er det?
    Jeg skulle også have besøgt haver denne weekend og netop også Peter Wiibroes var en af dem jeg havde i tankerne. Desværre var jeg ikke frisk nok i dag så jeg er rigtig glad for at se billeder derfra.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja vi nyder virkelig også vores duetræ - det er ca. 10 år gammelt men var det største jeg i sin tid kunne finde på en alm planteskole, de siger det skal være en 18-20 år før det blomstrer !
      Øv du ikke fik mulighed for at tage på havebesøg i weekenden, men heldigvis er der mange haver der er åbne på andre tidspunkter over sommeren, så der er heldigvis stadig mange mulighed for at planlægge besøg.
      God aften til dig.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  2. Nøj.... et smukt træ. Jeg så det også i Nymans Gardens på min englandstur i maj, bare jeg havde plads til sådant et træ :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg MÅ altså ind og dyrke dine indlæg fra den englandstur, det lyder helt fantastisk og jeg ønsker så meget selv at komme en tur der over. Jeg tror godt du kunne få plads til et duetræ, for det kan jo holdes nede.
      God aften.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  3. Dit duetræ er helt fantastisk smukt! Hvor ville jeg gerne have hilst på dig hos Lisbeth, men det må blive en anden gang.
    Det er dejligt at se billeder fra Peter Wibroes kæmpe have, som jeg desværre ikke nåede at se. Havefestivalen er skøn inspiration.
    God ny uge til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame
      Ja det er ærgerligt du lige var gået da jeg kom, men forhåbentlig render vi ind i hinanden en anden gang.
      Godt Jette havde husket sit kamera, for det er da bare øv at stå uden.
      Det er altid en kæmpe inspiration at besøge åbne haver, for man får altid noget med hjem og ekstra bonus er, at man tit møder så mange søde mennesker.
      God aften.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  4. Vores duetræ blomstrer for første gang i år; men dit er helt forrygende. Heldigvis har Jette vist fine billeder på sin blog fra de to haver, I besøgte. Der er ikke noget bedre end inspiration fra andres haver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er så fantastisk når man ser sit duetræ med blomster første gang, det husker jeg tydeligt - så kommer der kun flere og flere blomster de kommende år. Ja godt Jette havde husket kameraet så jeg kunne snuppe et par billeder fra hendes blog og ellers henvise til Mit lille gods.
      God aften.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  5. Hej Anita.Endnu en gang tak for sidst....................det var dejligt at vi kunne fælges ad op til Peter Wibroes fantastiske have.Og sikke et smukt duetræ du har.Mine billeder af duetræet i Wibroes have blev ikke så gode...............så godt at du viser smukke billeder fra dit.Tak fot linket til min blog.Og rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak for sidst skal også lyde her fra, det var rigtig hyggeligt og dejligt vi fulgtes ud til Peter Wibroes have. Ja nu fik jeg endelig nogle billeder på af skønheden som vi nyder i fulde drag.
      God tur til Kolding, jeg har besluttet mig for ikke at tage afsted, selv om jeg rigtig gerne vil der over, men det må blive til næste år.
      God aften.
      Mange hilsen
      Anita

      Slet
  6. Kære Anita Hvor er dit Duetræ vidunderligt, kan godt forstå, at du er glad for det! Det er super at se det tæt på samt i fuld størrelse.
    Det lyder til at have været nogle fantastiske besøg du og Jette har haft. Tak for link og billedet når man nu ikke selv har været afsted. Hav en dejlig dag. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Det var virkelig nogle fantastiske besøg, og jeg får rigtig "blod på tanden" til at tage på flere besøg for jeg synes det giver rigtig meget inspiration så derfor kan jeg også kun anbefale dig at planlægge en tur ud i de åbne haver.
      God weekend.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  7. Sikke smukt dit duetræ er. Vi plantede to sidste år, men jeg har læst, at der kan gå mellem 15 - 20 år, før det blomstrer. Ved du, hvor gammelt jeres træ er? Dejlige haver, du har besøgt! Jeg har også læst "Havekunst og havetidsler", og ville derfor enormt gerne have besøgt hans have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det er rigtigt det var også hvad vi fik af vide da vi købte vores duetræ, der sagde de endda mellem 18-20 år. Nej jeg ved ikke hvor gammelt det er men vi har haft det en 9-10 år og det var det største jeg kunne finde på en alm planteskole (og jeg var faktisk flere steder og kigge) så det havde også nogle år på bagen da jeg købte det.
      Jeg kan virkelig godt forstå at du gerne ville havde besøgt Peter Wibroes have, vi må håbe på at han åbner havelågen igen en anden gang, for så kunne jeg også godt finde på at kigge forbi igen ;0)
      God weekend.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  8. Vilket vackert träd!
    Fina trädgårdar ni besökt.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Ja meget forskellige haver, men også meget inspirerende begge to.
      God weekend
      Mange hilsner
      Annita

      Slet
  9. very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    SvarSlet
  10. To meget forskellige haver - men også to meget flotte haver.
    Det er så dejligt at være på havevandring og blive inspireret.
    Har lagt mig til som fast følger.
    God aften til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet